Irina Cărăbaș

Irina Cărăbaș este cercetător științific. Absolventă a Universității Naționale de Arte din București, Facultatea de Istoria și Teoria Artei, a obținut în cadrul aceleiași instituții titlul de master în arte vizuale, iar în anul 2011 și-a susținut teza de doctorat, cu titlul Integralismul și receptarea constructivismului în România.

Contact: e-mail: cara.irina@gmail.com; corespondență: IIA "G. Oprescu", Calea Victoriei 196, sector 1, București, CP 010098.


PROIECTE ȘTIINȚIFICE

Programul Academiei Române Enciclopedia Artelor în România - colaboratoare la proiectele:

- Dicționarul sculptorilor români

- Dicționarul colecțiilor de artă și al colecționarilor din România    

Programe naționale de cercetare - colaboratoare la proiectele:

- Efectul Marin Preda în arta românească (2003-2005)

- CyberMuzeu al Universităților de Artă din România (2005-2007)

- Muzee bucureștene dispărute. Modele europene și muzeologie la început de secol XX. Cazul muzeului Kalinderu (2006-2008)

ACTIVITATE DIDACTICÂ

Din anul 2004 - preparator universitar la Universitatea Națională de Arte; seminarii de Istoria artei românești moderne, Istoria și metodele istoriei artei în secolul XX, Tendințe și curente în arta modernă și contemporană.


BURSE

Bursă GE-NEC, Colegiul Noua Europă (octombrie 2010 - februarie 2011) în programul Artele vizuale în România. 1945-2000 cu proiectul The Romanian Avant-garde in its Afterlife. M.H. Maxy as Communist Painter.

Bursă de cercetare doctorală, Kunstgeschichtliches Institut, Universitatea din Zürich (februarie  2008 - ianuarie 2009)

Școală de vară, European College of Liberal Arts, Berlin (iulie-august 2003)

Bursă DAAD, Școală de vară, Phillipps Universität, Marburg (iulie 2002)


COMUNICÂRI ȘTIINȚIFICE ȘI CONFERINȚE

Ucenicia lui Victor Brauner, la "Globalization in the Studies of the Past", Universitatea din Alba Iulia, 2002

Modalități autobiografice la Victor Brauner, la "Europa Avangardelor. Avangarda Europeană", București, 2003

Ipostaze literare ale atelierului lui Brâncuși, Colocviul Ultimul clasic. Centenarul lui Gheorghe Anghel, Institutul de Istoria Artei, București, 2004

Vlad Țepeș și kitsch-ul turistic, Universitatea din Târgoviște, 2006

M.H. Maxy si Ion Minulescu. Întâlnirea din colecție, Muzeul de artă Cluj, 2006

Representing Bodies: Victor Brauner - Hybrids, Fragments and Mechanisms, Centre - Periphery. The Avant-Garde and the Other, Universitatea din Tromsø, Norvegia, 2006

Can Aestetics Overcome Politics? The Romanian Avant-Garde and Its Political SubtextNew Histories of Politcs, GRACEH Conference, Central European University, Budapesta, 2007

Down with the Avant-Garde for It has Prostituted Iself! Avant-Garde and Totalitarianism in Romania, Avant-Garde and Violence, 4th Annual Conference of the Nordic Network for Avant-Garde Studies, Universitatea din Reykjavik, Islanda, 2007.

To Germany and Back Again. The Romanian Avant-Garde and its Forerunners, EAM Conference, Universitatea din Ghent, 2008.

"Lumea trebuie reinventată". Câteva note despre pictopoezie și futurism, Simpozionul Viitorismul azi, Institutul de Istoria Artei "G. Oprescu", București, 2009.

At the Speed of 75 Horsepower: Constructivism and Synthesis in 1924 RomaniaModernism, Cultural Exchange and Transnationality: The Second Conference of the AHRC Modernist Magazines Project, University of Sussex, 2009.

L'avantgarde à Bucarest et à Paris, conferință organizată de ICR Paris cu ocazia expoziției Benjamin Fondane – poète, essayiste, cinéaste et philosophe, Paris, 2009.

How to Write one's own History. The Romanian Avant-Garde between Anachronism and Revolution, Historizing the Avant-garde, 6th Annual Conference of the Nordic Network for Avant-Garde Studies, Universitatea din Copenhaga, Danemarca, 2009.

M.H. Maxy: Corsi e ricorsi în cariera unui artist de avangardă, la Colocviul internațional București–Zürich–Paris  Tel Aviv: Avangardiști români și evrei în spațiul cultural românesc, Centrul de studii ebraice „Goldstein-Goren”, Biblioteca Academiei Române, București, mai, 2011.



VOLUME ÎN COLABORARE

Carmen Popescu (coord.), Irina Cărăbaș, Ruxandra Demetrescu: (Dis)continuitățI. Fragmente de modernitate românească în prima jumătate a secolului al 20-lea, București, Ed. Simetria, 2010, ISBN 978-973-1872-14-8. Versiune și în limba engleză: (Dis)continuities. Fragments of the Romanian Modernity in the First Half of the 20th Century, ISBN 978-973-1872-15-5.  

CONTRIBUȚII LA VOLUME COLECTIVE

Fișe artiști în Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX. Vol. I: lit. A-G, coordonator: Ioana Vlasiu, Editura Academiei Române, București, 2011


ARTICOLE

L'exposition Victor Brauner 1903-1966, în Revue Roumaine d'Histoire de l'Art. Série Beaux-Artstomes XXXIX-XL2002-2003, p. 178-179

M.H. Maxy - artistul integralist, în Observator cultural, nr. 243, 19 octombrie 2004, pp. 22-23

MIKAEL ILK, M.H. Maxy. Der Integrale Künstler, Berlin, 2003, în Revue Roumaine d'Histoire de l'Art. Série Beaux-Arts, tomes XLI-XLII, 2004-2005, pp. 166-169

Victor Brauner et les métamorphoses du corps, în Ligeia, Paris, XIX° année, n° 65-66-67-68 janvier-juin 2006, pp. 24-42

Două expoziții călătoare, în Dilema veche, nr. 122, 26 mai-1 iun. 2006, p. 14

Inițiați și experți, în Dilemateca, nr. 6/2006, p. 40

Depot: une exposition polémique, în Revue Roumaine d'Histoire de l'Art. Série Beaux-Arts, tome XLXIII, 2006, pp. 95-96

Representing Bodies: Victor Brauner's Hybrids, Fragments and Mechanisms, în Nordlit, Tromsø, nr. 21/2007, pp. 229-240

Avangardă și tradiție, în Dilemateca, nr. 5/2009, p. 43

Tom Sandqvist, The Romanians of Cabaret Voltaire, MIT Press, 2006, în Ligeia, no 93-94-95-96, juillet-décembre 2009, pp. 202-205

„Lumea trebuie reinventată”. Câteva note despre pictopoezie și futurism, în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Seria Artă Plastică, număr special, decembrie 2010, p. 33-46

Articole despre artiști români în Saur Allgemeines Künstlerlexikon, München-Dresda, 2005-2010.