Iolanda Berzuc

Iolanda Berzuc este cercetător științific gradul III. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale, secția teatrologie-filmologie, și a lucrat la Institutul de Istoria Artei din anul 1983 până în 2014. Specializări: istoria artei interpretative românești, sociologia publicului de teatru, istoria criticii și esteticii dramatice.   



AFILIERI PROFESIONALE

UNITER


PROIECTE DE CERCETARE

Programul Academiei Române Enciclopedia Artelor în România:
- colaborator la proiectele Dicționarul oamenilor de teatru români (arhivat în baza de date a Institutului G. Oprescu) și Istoria teatrului românesc modern. I. 1945-1960 (în lucru)
Proiecte individuale:
- studiul Evoluția dramei istorice și mutațiile ei în spectacolul contemporan, monografiile Aura Buzescu, Emil Botta - actor si poet, Alice Voinescu (păstrate în manuscris în arhiva Institutului de Istoria Artei).


STUDII ȘI ARTICOLE (SELECȚIE)

Constantin Codrescu – portretul unui artist, SCIA.TMC, T. 7-8-9 (51-52-53), 2013-2015

Cazimir Belcot - portretul unui artist, Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Serie nouă, Tomurile 5-6 (49-50), 2011-2012 


 


Emil Botta și Mihai Popescu: în oglinda spartă,
în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Serie nouă, Tom 4 (48), 2010

Marioara Voiculescu - portretul unei artiste, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Serie nouă, Tom 3 (47) , 2009

Leny Caler, portretul unei artiste, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Serie nouă, Tom 2 (46), 2008

Arta interpretării teatrale și societatea românească în secolul al XIX-lea, în Studii și cercetări de istoria Artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Serie nouă, Tom 1 (45), 2007

Millo si travestiurile sale, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Tom 43, 1996

Anul 1965 - opinii ale realizatorilor de spectacole despre critica dramatică, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, muzică, Cinematografie, Tom 42, 1995

Arta lui Emil Botta, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Tom 40, 1993

Prefigurarea artei interpretative a lui Emil Botta în articolele sale despre film, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Tom 39, 1992

Grands acteurs italiens en Roumanie avant 1900, în Revue Roumaine d'Histoire de l'Art. Série Théâtre, Musique, Cinéma, Tome XXVIII, 1991

Caracteristici ale publicului de teatru românesc la sfârșitul secolului al XIX-lea și inceputul secolului XX, în Studii și cercetări de istoria Artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Tom 38, 1991

Semnificații ale timpului și spațiului în opera cehoviană, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Tom 37, 1990

Considerații critice asupra publicului de teatru în cronicile lui Mihai Dragomirescu, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Tom 36, 1989

Considerații critice asupra publicului de teatru în cronicile dramatice ale lui Frédéric Damé, în Studii și cercetări de istoria artei: Teatru, Muzică, Cinematografie, Tom 33, 1986

Claudel en Roumanie, în Revue Roumaine d'Histoire de l'Art. Série Théâtre, Musique, Cinéma, tome XXIII, 1985


COMUNICĂRI ȘTIINȚIFICE (SELECȚIE)

Aman, Alecsandri și Millo - deschizători de drumuri în arta românească a secolului al XIX-lea, Sesiunea națională de comunicări științifice Theodor Aman și epoca sa, octombrie 2011

Mihai Popescu și partenerii lui de scenă - Centenar Mihai Popescu, 2009

Un destin actoricesc emblematic pentru teatrul românesc al anilor '40: Leni Caler - Simpozionul Arta actorului în anii '40 - de la scenă la marele ecran, Institutul de Istoria Artei, 2003
Filarmonica - un punct de reper în activitatea teatrală a familiei Caragiale - Colocviul
Începuturile învățământului teatral și muzical. De la Societatea Filarmonică la Conservator, Institutul de Istoria Artei, 2003
Două decenii de teatru - Colocviul
 Însemnările teatrale ale lui Valeriu Moisescu, Institutul de Istoria Artei, 2000
Între exegeza istorică și discursul polemic - Colocviul
Probleme actuale ale istoriografiei de film, Institutul de Istoria Artei, 2000
Scena între ideal și real - Simpozionul
Mihai Eminescu și teatrul, Teatrul Național București, 2000

Millo si travestiurile sale - Centenar Matei Millo, Teatrul Național București, 1996; conferință cu aceeași temă la Centrul de cultură ARCUB, în cadrul Prelegerilor academice - anul IV, tema I: Ctitori de teatru românesc, 1996

De la document la idee în dramaturgia inspirată de istoria teatrului românesc - Sesiune de comunicări IATC I.L. Caragiale, 1988