Eduard Andrei

Eduard Andrei este, din 2019, cercetător științific gr. III la Institutul de Istoria Artei G. Oprescu” al Academiei Române, în cadrul Sectorului „Arte vizuale și arhitectură – perioada modernă” (a cărui conducere a preluat-o în martie 2021). Este doctor în istoria artei, cu o teză despre arhitectura și pictura bisericilor ortodoxe dobrogene de la sfârșitul secolului al XIX-lea și din prima jumătate a secolului XX, susținută la Universitatea Națională de Arte București în 2011 (coord. prof. dr. Corina Popa). A obținut licența în pictură la aceeași universitate (1997) și un master în Sciences et Techniques des Arts” la Institut Supérieur des Beaux-Arts din Tunis (2004). În anii 2008-2012 a fost lector titular la Facultatea de Arte a Universității Ovidius Constanța, unde, din 2018, este cadru didactic asociat. În perioada 2014-2018 a fost coordonator de programe la Institutul Cultural Român de la New York.
CONTACT: e-mail: andeduard@yahoo.com; adresă poștală: Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, Calea Victoriei 196, sector 1, București 010098 

PROIECTE DE CERCETARE

Programul fundamental de cercetare al Academiei Române Enciclopedia Artelor în România:

- Dicționarul pictorilor din România. Secolul al XIX-lea (2019-2020)

- Dicționarul graficienilor din România. Secolul al XIX-lea (2020-2022)

 

CĂRȚI (unic autor)


Costin Petrescu la New York, 1919-1920
, Editura Paideia, București, 2019. ISBN 978-606-748-282-9

 











VOLUME COLECTIVE (co-editor, co-autor)

Dicționarul pictorilor din România. Secolul al XIX-lea, coord. Adrian Silvan-Ionescu, Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, Ed. Oscar Print, București, 2020: co-autor (cu Ioana Apostol, Virginia Barbu, Ramona Caramelea, Olivia Nițiș, Corina Teacă). ISBN: 978-973-668-535-4

Patrimoniu cultural revizitat. Simpozionul de ceramică Medgidia 1971-1977/Revisited Cultural Heritage. Ceramics Symposium Medgidia 1971-1977, ediție bilingvă română-engleză, Asociația UMA Ed România, Master Print, București, 2019: autor text critic și co-editor (cu Rodica Buzoianu și Oana Florică). ISBN 978-973-0-30704-7

Simpozionul de Ceramică Monumentală „Costel Badea”/The “Costel Badea” Symposium of Monumental Ceramics (catalog), ediție bilingvă română-engleză, Asociația UMA Ed România, Art Press, Constanța, 2018: autor text critic și co-editor (cu Rodica Buzoianu). ISBN 978-973-0-28125-5


 












 STUDII, ARTICOLE, CRONICI, RECENZII, TEXTE DE CATALOG

„Fața nevăzută a pictorului: Marin Gherasim, cercetător la Institutul de Istoria Artei G. Oprescu”, în volumul 70 de ani de la fondarea Institutului de Istoria Artei G. Oprescu, coord.: Adrian-Silvan Ionescu, eds.: Ioana Apostol, Virginia Barbu, Ed. Academiei Române, București, 2020, p. 269-290

„Expoziția Constantin Daniel Rosenthal (1820–1851): un artist în vremea revoluției, MNAR” (cronică), în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 10 (54), 2020, p. 181-186  – co-autor (cu Ioana Apostol)

„Adriana Botez-Crainic, Ladea (recenzie), în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 10 (54), 2020, p. 212-214

From Băița to the Met and Back: The Fabulous Story of Florica Zaharia, blogul Institutului Cultural Român de la New York, 4 ianuarie 2020 

Dada’s “Approximate Man”: A Portrait of Tristan Tzara (1919) by Marcel Janco, pe platforma internațională online Smarthistory, May 16, 2020

„Doisprezece” = 2 + 10, text critic în catalogul expoziției „Doi spre zece” (Căminul Artei, Etaj, 2-15 septembrie 2020), Ed. StudIS, Iași, 2020

„Costin Petrescu la New York: în slujba patriei și a artei (II)”, în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 9 (53), 2019, p. 113-152

„Theodor Enescu, Ioana Vlasiu, Irina Fortunescu, Carmen Liiceanu, Viorica Andreescu, Elena Mateescu, Gheorghe Cosma, Sanda Agalidi, Repertoriul expozițiilor de artă din București: 1865-1918 (recenzie), în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 9 (53), 2019, p. 258-259  

Conferința Cultural Identity, Geography of Encounter & the Politics of Space/Time. A Reflection on the Tyler Collection of Romanian and Modern Art, Columbia University, New York, 3 aprilie 2019” (cronică), în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 9 (53), 2019, p. 185-188

Florica Cruceru, Muzeul de Artă Constanța. Imagini și documente, 1960-1984 (recenzie), în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 9 (53), 2019, p. 252-256

„Elvezia Paini - une artiste italo-française méconnue et ses œuvres en Roumanie”, în Revue Roumaine d’Histoire de l’Art. Série Beaux-Arts, tome 56, 2019, p. 153-166

„A Unique Academic Event - Arta din România, din preistorie în contemporaneitate (Romanian Art from Pre-History to the Present)” (recenzie), în Revue Roumaine d’Histoire de l’Art. Série Beaux-Arts, tome 56, 2019, p. 239-240  

„Costin Petrescu și proiectul unei ample expoziții de artă românească în SUA”, în Colocviul Național de Istorie, ediția a XXI-a, vol. I (Istorie și patrimoniu cultural), Administrația Prezidențială/Muzeul Național Cotroceni, Ed. Adenium, Iași, 2019, p. 194-221

„Costin Petrescu la New York: în slujba patriei și a artei (I)”, în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 8 (52), 2018, p. 103-117

„Amprente contemporane în spațiu milenar: Simpozionul de ceramică monumentală Costel Badea”, Constanța 2018” (cronică), în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 8 (52), 2018, p. 216-220

„Ipostaze ale modernității în pictura religioasă dobrogeană din secolul XX: Nicolae Tonitza, Nina Arbore, Costin Ioanid”, în Studii și Cercetări de Istoria Artei. Artă Plastică, tomul 6 (50), 2016, p. 49-67
„Viorica Colpacci – însemne religioase în lumină și metal”, în Lumină lină/Gracious Light. Revistă de spiritualitate și cultură românească, An XIX, nr. 4, oct.-dec. 2014, Ed. Institutul Român de Teologie și Spiritualitate Ortodoxă, New York, 2014, p. 135-137

2013-2014 Prefețele cataloagelor expozițiilor personale: Christophe Pouget – As Time Goes By; Drew Tal – Worlds Apart; Drew Tal – Facing East; Young Sam Kim – A World in the City IV; Françoise Ben Arous – Zen; Antoine Rose – Up in the Air, Emmanuel Fremin Gallery, New York, SUA

„The Metamorphoses of Eve: Ted Lawson”, în NY Arts Magazine, Winter Issue, vol. 20, 2013, p. 53

„Rembrandt și Degas. Portretul artistului în tinerețe”, în Antichități-România, nr. 50-51 (2-3)/2012, p. 76-81

„Ștefan Luchian și Georges de Feure. Notații despre original, replică, interpretare în creația Art Nouveau, în Antichități-România, nr. 45-46 (3-4) / 2011, p.40-43

„Un pictor uitat: considerații despre opera laică și religioasă a lui Dimitrie Marinescu”, în Îndrumător pastoral, nr. 3, 2011, Ed. Episcopia Tulcii, p. 446-460

„Culorile Infernului – Dante și cămătarii”, în catalogul expozițional Poetica vizuală. Divina Commedia – o introspecție plastică în universul lui Dante Aligheri, Ed. Muntenia, Constanța, mai 2009, republ. 2011, p. 12 și 34-37

„Poezie și semn plastic: René Char și Victor Brauner”, în Universitaria, nr. 5, 2008, p. 37-38 (ISSN 1841-5946)

 

CONFERINȚE, COLOCVII

„Patrimoniu cultural: operele artistei italo-franceze Elvezia Paini în România”, la Colocviul Național de Istorie, ediția a XXII-a, Muzeul Național Cotroceni, București, 2020 (online)

Fața nevăzută a pictorului: Marin Gherasim, cercetător la Institutul de Istoria Artei G. Oprescu”, la Conferința Națională 70 de ani de la fondarea Institutului de Istoria Artei „G. Oprescu”, Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, București, 22 octombrie 2019

Costin Petrescu și proiectul unei ample expoziții de artă românească în SUA”, la Colocviul Național de Istorie, ediția a XXI-a, Muzeul Național Cotroceni, București, 14 mai 2019

„Post-Byzantine Travels in Space and Time: The Icon’s Gold Leaf Defies The Golden Age. Marin Gherasim & Corneliu Petrescu in the Tyler Collection”, la Conferința Internațională Cultural Identity, Geography of Encounter & the Politics of Space/Time. A Reflection on the Tyler Collection of Romanian and Modern Art, Low Library, Columbia University, New York, 3 aprilie 2019

Tendințe în arta contemporană – scena artistică new-yorkeză 2011”, Facultatea de Arte, Campusul Universității Ovidius, 30 iunie 2011

 

PREMII

2019 Premiul Uniunii Artiștilor Plastici – Filiala Constanța I pentru critică de artă