Olivia Nițiș

Olivia Nițiș ocupă funcția de cercetător științific în cadrul Sectorului de Arte Vizuale și Arhitectură - perioada modernă. Este critic de artă, curatoare, jurnalistă.  A absolvit în anul 2004 Facultatea de Litere a Universității București, secția Știința Imaginii. Doi ani mai târziu obține diploma de master în arte vizuale la Universitatea Națională de Arte București, iar în 2012 titlul de doctor în istoria artei (Universitatea de Vest Timișoara, Facultatea de Arte și Design). 

Contact
- e-mail: olivia_nitis@yahoo.com; - corespondență: IIA G. Oprescu, Calea Victoriei 196, sector 1, București, CP 010098; - pagină web.  

AFILIERI PROFESIONALE:

Asociația Internațională a Criticilor de Artă (AICA) din 2009

● Experimental Project Association, București ( (vicepreședinte și curator consultant)

Membră ONGSocietatea de Analize Feministe AnACentrul de dezvoltare curiculară și Studii de gen FILIA 


ACTIVITATE ȘTIINȚIFICĂ

Programul Academiei Române Enciclopedia Artelor în România:
 - colaboratoare la proiectul Dicționarul sculptorilor români
Proiecte de cercetare naționale:
"Cybermuzeu al Universităților de Artă din România" 
- "Sfântul din Montparnasse" de la document la mit: 100 de ani de exegeză brâncușiană (Program IDEI, 2011-2014)

Proiecte internaționale:
- coordonatoare în România pentru The Feminist Art Project (TFAP), Rutgers University, New Brunswick, New Jersey, din 2008

CĂRȚI DE AUTOR

Istorii marginale ale artei feministe, Editura Vellant, București, 2014

Oglinda în fața femeii. Măști și structuri interioare ale femeii în artele vizuale, Fundația Interart Triade, Timișoara, 2004 

PUBLICAȚII EDITATE
Istorii MonuMentale/MonuMental Histories, catalog în ediție bilingvă română-engleză, Arcub și Vellant, București, 2016


CONTRIBUȚII LA VOLUME COLECTIVE


Arta în România între anii 1945-2000 (coord.: Călin Dan, Iosif Kiraly, Anca Oroveanu, Magda Radu), NEC & UNArte & MNAC, București, 2016, 303 p., ISBN 978-606-720-061-4
Tezaurul Academiei Române, vol. V: Colecții de artă
 (serie coordonată de acad. Ionel Haiduc și acad. Păun Ion Otiman; cordonator volum: Marina Sabados), Editura Academiei Române, București, 2014

Fișe artiști în Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, Vol. I-II, coordonator: Ioana Vlasiu, Editura Academiei Române, București, 2011-2012;
Femeia între liniște domestică și senzualitate în opera lui N. Grigorescu, în Nicolae Grigorescu și modernitatea, Ed. DoMinor, București, 2008;

Spațiul ca experiment deschis. Studiu de caz: Quebec city, în Arta în spațiul public, Ed. Cetatea de scaun, București, 2007;

Art-critic, poems and Clips, Reflexions, Situasions - Object: la femme în vol. Femme(s) et Créativité - Cahier no. 3 de la RAL,M (Revue d'Art et de Littérature, Musique), Mazères, Franța, 2007.

ARTICOLE
Istoriografia brâncușianǎ americanǎ dupǎ 1900: contribuția Annei C. Chave, Studii și cercetări de istoria artei. Artă plastică, serie nouă, Tomul 2 (46), 2012

Material Histories. Feminism and feminist art in post-revolutionary Romania, în N.Paradoxa, vol. 24, KT press, London, 2009; text republicat în antologia Gender Check: A Reader, Art and Theory in Eastern Europe, editor Bojana Pejiæ, Verlag der Buchhandlung Walter König, Köln, 2010;

Chronique: 'Session internationale de communications, Féminisme et culture. Développement et perspectives dans l’histoire de l’art et l’analyse culturelle, Bucarest, l’Institut d’Histoire de l’Art «G.Oprescu», 27 novembre 2009', Revue Roumaine d'Historie de l'Art. Série Beaux-Arts, tom XLVI, 2009  

Memory Sediment II, La Morsure, vol. 3, no. 3, L`encart 9, Février-Mars 2007, Engramme. Centre de production en estampe | diffusion en art actuel, Québec.  
Maria Pillat-Brateș, Pictură și reverie. Album, recenzie în Revue Roumaine d'Historie de l'Art. Série Beaux-Artstome XLIV2007


COMUNICĂRI ȘTIINȚIFICE, ORGANIZARE SIMPOZIOANE 

Gen și Emancipare în învățământul românesc: Cecilia Cuțescu-Storck - Conferința națională 150 de ani de învățământ artistic național și Academia Română, București, 5-6 mai 2014
Perspective 2008 and the feminist curatorial practice - Simpozionul internațional Feminism and Culture. Relevance and Perspectives in Art History and Cultural Analysis, Institutul de Istoria Artei G.Oprescu, 27 noiembrie 2009. Organizator: Olivia Nițiș. 
Femeia între liniște domestică și senzualitate în arta lui Grigorescu - Simpozionul Nicolae Grigorescu și modernitatea, Institutul de Istoria Artei G.Oprescu”, octombrie 2007.
Dunărea între simbol și realitate la Altdorfer și Școala Dunăreană - Simpozionul internațional Dunărea și Dunărea.
Fluviul și reprezentările lui în arte, ediția a II-a, Călărași, 3-4 noiembrie 2006.


ACTIVITATE CURATORIALĂ, ORGANIZARE EVENIMENTE

Breakable Structure, expoziție Mădălina Lazăr, Recycle Nest Gallery, București, 2011
Cometa
, solo show Carmen Acsinte, Calina Gallery, Timisoara, 2011

Statement: I Advocate Feminism, ArtPoint Gallery, Kulturkontakt, Vienna, 2011; artists: Elena Kovylina (Rusia), Igor Grubic (Croatia) & Lana Cmajcanin (Bosnia-Herțegovina), Patricia Teodorescu (România)

Idila/Idyll, artă contemporană româno-austriacă (11 Martie 2010 - curatoare pentru Forumul Cultural Austriac)

As she likes it, Austrian women video performances, Point contemporary (19 noiembrie 2009)

Expoziție Simona Dobrescu. Flash-uri ale identității, Timișoara, 2009. Curator: Olivia NitisExpoziție personală Simona Dobrescu: Flash-uri ale identității, print digital, obiect, video, Galeria Calina, Timișoara, 2009 (în cadrul programului Exprimă-te prin artă: dinamism și diversitate culturală cu tineri artiști)

Expoziție personală Desa Petricic Vlahutin: The path of the squares, sculptură minimalistă croată, Foișor, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia,  2009

Expoziție personală Radu Buriac: Lumini/Lights, instalație gravură, Foișor, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2009

Expoziție personală Ileana Dana Marinescu: Semn de aer, artă decorativă contemporană, Foișor, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2009

Expoziție personală Cristina Garabețanu: Cristina Garabețanu și Trauma de a fi în corp, fotografie, Galeria Calina, Timișoara, 2009 (în cadrul programului Exprimă-te prin artă: dinamism și diversitate culturală cu tineri artiști)

Perspective 2008, primul proiect internațional de artă contemporană feministă din România, Anaid Art Gallery, 2008, www.perspectiveproject.ro

Expoziție personală Bogdan Mateiaș: Amintirile noastre - Spațiul nostru, print digital și video, Lapidarium, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogosoaia, 2008

2nd International Painting and Printmaking Workshop, Canakkale Onsekiz Mart University, Fine Arts Faculty, Canakkale, Turcia, 2008  - curatoare pentru România (selecție 4 artiști: Ciprian Paleologu, Marilena Preda Sânc, Ciprian Ciuclea, Ciprian Chirileanu).

Artă contemporană lituaniană, 5, Căminul Artei Parter, 2008

Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a III-a, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2008, www.experimentalproject.ro

Expoziție personală Ciprian Chirileanu: Noduri, grafică, Galeria Nit, 2007

Expoziție personală Olga Popescu: Infanta mea, pictură, Galeria Nit, 2006

Expoziție personală Ciprian Ciuclea: Sediment de memorie, instalație și  gravură, Galeria Nit, 2006

Expoziție colectivă Oglinda în fața femeii, instalație foto-sunet (lucrare diplomă master): Geta Brătescu, Ileana Dana Marinescu, Marilena Preda Sânc, Simona Vilău, Simona Dumitriu și Denise Pelletier (Canada), Galeria 1/4, București, 2006

TEXTE ÎN CATALOAGE EXPOZIȚII

Arca, Andrei Ciubotaru, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2009

Cristina Garabețanu și trauma de a fi în corp, Galeria Calina, Timișoara, 2009

Tabăra Internațională de Pictură Experimentală Tescani 2008, București, 2008

Amintirile noastre - Spațiul nostru, Bogdan Mateiaș, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia București, 2008

Perspective 2008 - Un proiect de artă contemporană feministă, București, 2008

Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a III-a, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia București, 2008

Ziua A, Olimpiada Națională de Arte, Cluj Napoca, 2007

Galeria Nit, București, 2006

Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a II-a, Timișoara, 2005

COLABORĂRI IN PRESA CULTURALĂ 

Radio România Cultural - colaboratoare constantă din 2005, Contrapunct, Observator Cultural, aLtitudini, Bazis, Time Out București

JURII NAȚIONALE ȘI INTERNATIONALE  

Tabăra Internațională de Pictură Experimentală - Tescani organizată de Muzeul Național George Enescu din București și Secția  Dumitru și Alice Rosetti-Tescanu - George Enescu (Tescani, Bacău), 2008, 2009

ALTE COLABORĂRI

PARAPLUIES POETIQUES, Centre d'Art Contemporain APONIA & Les EDITIONS TRANSIGNUM, O. NITIS / D. PELLETIER, Villier/Marne, France, 2009

Festivalul Utopii Contemporane, asistentă de proiect, PR Manager, Facultatea de Arte a Universității de Vest din Timișoara în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte din București, 2005

STAGII DE CERCETARE

Bursa GE-NEC III, Colegiul Noua Europa (2011-2012), cu proiectul: Body Politics and the Mechanisms of Power in Romanian Art in 1980s and 1990s

Bursă de cercetare ICR Londra, aprilie 2011, cu proiectul: Eastern European Feminist Perspectives through the Lens of Western Europe

E&H Ochsenfeld Residency Award, Heidelberg and Frankfurt, mai 2010 Kulturkontakt Austria - Viena, decembrie 2009

REFERINȚE CRITICE
Suzana Fântânariu, "Xilogravura Matice stilistică, Re-scrieri. Cronicile vremii", Ed. BrumaR, Timișoara, 2009, pag. 203-204; Ruxandra Demetrescu, "Redimensionări grigoresciene", Dilematica, nr. 32, ian. 2009; Adrian Guță, "Generația 80 în artele vizuale", Ed. Paralela 45, 2008 în "Însir'te mărgărite II", p. 85; Mihai Plămădeală, "Perspective 2008", Observator Cultural, nr. 192, noiembrie 2008; Lucia Popa, "Artă feministă internațională la Anaid Art Gallery", Cotidianul.ro, noiembrie 2008; Andra Rotaru, "13 artiste feministe", Ziarul UNU, nr. 8, decembrie 2008; Liliana Barborică, "Artă feminista: Perspective 2008 - Un proiect de artă contemporană feministă sau cui îi este frică de feminism?", Altitudini, Anul III, nr. 34, decembrie 2008; Ion Bogdan Lefter, "Două artiste asiatice", Altitudini, Anul III, nr. 34, decembrie 2008; Corina Teacă, "Artele vizuale după '90. Fluxul memoriei", Ziarul de Duminică, nr. 35, 7 septembrie 2007, p. 7; Cristina Ștefan (editoare), Gen și viață cotidană - Conspirația Tăcerii, studiu Oana Băluță "Dați-ne măcar ziua înapoi", pp. 65-87, Ed. Arefeana, București, 2007; Oana Băluță, "Dialoguri feministe în fața oglinzii", Altitudini, anul I, nr.6, 08.2006, p.23; Dan Mircea Cipariu, "Noul descântec al cutiei cu semn grafic imprimat", Cultura, anul II, nr.12, 9.03.2006, p.31; Analize, nr.14, 2004, Integrare vs Separare, prezentare vol. Oglinda în fața femeii, p. 56; Contrapunct, nr.4-6, dec. 2004, prezentare vol. Oglinda în fața femeii, p. 18; Simona Vasilache, Observator Cultural, nr. 243, 19.10-25.10.2004, Recenzii, vol. Oglinda în fața femeii, p. 27.