Olivia Nițiș
Olivia Nițiș ocupă în present funcția de cercetător științific gr. II în cadrul Sectorului de Arte Vizuale și Arhitectură - perioada modernă, în cadrul căruia lucrează din 2005 și pe care îl conduce din august 2024. Este critic de artă, curatoare, jurnalistă. A absolvit în anul 2004 Facultatea de Litere a Universității București, secția Știința Imaginii. Doi ani mai târziu obține diploma de master în arte vizuale la Universitatea Națională de Arte București, iar în 2012 titlul de doctor în istoria artei (Universitatea de Vest Timișoara, Facultatea de Arte și Design).
Contact
- e-mail: olivia.nitis@istoria-artei.ro; - corespondență: IIA „G. Oprescu”, Calea Victoriei 196, sector 1, București, CP 010098.
AFILIERI PROFESIONALE:
● Asociația Internațională a Criticilor de Artă (AICA) din 2009
● Experimental Project Association,
● Membră ONG: Societatea deAnalize Feministe AnA; Centrul de dezvoltare curiculară și Studii de gen FILIA
ACTIVITATE ȘTIINȚIFICĂ
Programul Academiei Române Enciclopedia Artelor în România:
- colaboratoare la proiectul Dicționarul sculptorilor români
Proiecte de cercetare naționale:
- "Cybermuzeu al Universităților de Artă din România"
- "Sfântul din Montparnasse" de la document la mit: 100 de ani de exegeză brâncușiană (Program IDEI, 2011-2014)
Proiecte internaționale:
- coordonatoare în România pentru The Feminist Art Project (TFAP), Rutgers University, New Brunswick, New Jersey, din 2008
CĂRȚI DE AUTOR
Istorii marginale ale artei feministe, Ed. Vellant, 2014
Oglinda în fața femeii. Măști și structuri interioare ale femeii în artele vizuale, Fundația Interart Triade, Timișoara, 2004PUBLICAȚII EDITATE
Flavia Lupu. Narațiuni ale performativității/Flavia Lupu: Narratives of Enactment, Editura Vellant, București, 2022, 144 p., ediție bilingvă română-engleză. ISBN 978-606-980-105-5
Istorii MonuMentale/MonuMental Histories, catalog în ediție bilingvă română-engleză, Arcub și Vellant, București, 2016
CONTRIBUȚII LA VOLUME COLECTIVE
Dicționarul pictorilor din România. Secolul al XIX-lea, coordonare și prefață Adrian Silvan-Ionescu, Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, Ed. Oscar Print, București, 2020, 288 p. ISBN 978-973-668-535-4
Arta în România între anii 1945-2000 (coord.: Călin Dan, Iosif Kiraly, Anca Oroveanu, Magda Radu), NEC & UNArte & MNAC, București, 2016, 303 p., ISBN 978-606-720-061-4
Tezaurul Academiei Române, vol. V: Colecții de artă (serie coordonată de acad. Ionel Haiduc și acad. Păun Ion Otiman; cordonator volum: Marina Sabados), Editura Academiei Române, București, 2014
Fișe artiști în Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, Vol. I-II, coordonator: Ioana Vlasiu, Editura Academiei Române, București, 2011-2012;
Femeia între liniște domestică și senzualitate în opera lui N. Grigorescu, în Nicolae Grigorescu și modernitatea, Ed. DoMinor, București, 2008;
Spațiul ca experiment deschis. Studiu de caz: Quebec city, în Arta în spațiul public, Ed. Cetatea de scaun, București, 2007;
Art-critic, poems and Clips, Reflexions, Situasions - Object: la femme în vol. Femme(s) et Créativité - Cahier no. 3 de la RAL,M (Revue d'Art et de Littérature, Musique), Mazères, Franța, 2007.
ARTICOLE
Istoriografia brâncușianǎ americanǎ dupǎ 1900: contribuția Annei C. Chave, Studii și cercetări de istoria artei. Artă plastică, serie nouă, Tomul 2 (46), 2012
Material Histories. Feminism and feminist art in post-revolutionary Romania, în N.Paradoxa, vol. 24, KT press, London, 2009; text republicat în antologia Gender Check: A Reader, Art and Theory in Eastern Europe, editor Bojana Pejiæ, Verlag der Buchhandlung Walter König, Köln, 2010;
Chronique: 'Session internationale de communications, Féminisme et culture. Développement et perspectives dans l’histoire de l’art et l’analyse culturelle, Bucarest, l’Institut d’Histoire de l’Art «G.Oprescu», 27 novembre 2009', Revue Roumaine d'Historie de l'Art. Série Beaux-Arts, tom XLVI, 2009
Memory Sediment II, La Morsure, vol. 3, no. 3, L`encart 9, Février-Mars 2007, Engramme. Centre de production en estampe | diffusion en art actuel, Québec.
Maria Pillat-Brateș, Pictură și reverie. Album, recenzie în Revue Roumaine d'Historie de l'Art. Série Beaux-Arts, tome XLIV, 2007
COMUNICĂRI ȘTIINȚIFICE, ORGANIZARE SIMPOZIOANE
Conferința internatională Rhetorics of War in the Arts (coordonatori: Adrian-Silvan Ionescu și Olivia Nițiș), Academia Română, 5-6 octombrie 2017
Gen și Emancipare în învățământul românesc: Cecilia Cuțescu-Storck - Conferința națională 150 de ani de învățământ artistic național și Academia Română, București, 5-6 mai 2014
Perspective 2008 and the feminist curatorial practice - Simpozionul internațional Feminism and Culture. Relevance and Perspectives in Art History and Cultural Analysis, Institutul de Istoria Artei „G.Oprescu”, 27 noiembrie 2009. Organizator: Olivia Nițiș.
Femeia între liniște domestică și senzualitate în arta lui Grigorescu - Simpozionul Nicolae Grigorescu și modernitatea, Institutul de Istoria Artei „G.Oprescu”, octombrie 2007.
Dunărea între simbol și realitate la Altdorfer și Școala Dunăreană - Simpozionul internațional „Dunărea și Dunărea. Fluviul și reprezentările lui în arte”, ediția a II-a, Călărași, 3-4 noiembrie 2006.
ACTIVITATE CURATORIALĂ, ORGANIZARE EVENIMENTE
Breakable Structure, expoziție Mădălina Lazăr, Recycle Nest Gallery,
Cometa, solo show Carmen Acsinte, Calina Gallery,
Statement: I Advocate Feminism, ArtPoint Gallery, Kulturkontakt, Vienna, 2011; artists: Elena Kovylina (Rusia), Igor Grubic (Croatia) & Lana Cmajcanin (Bosnia-Herțegovina), Patricia Teodorescu (România)
Idila/Idyll, artă contemporană româno-austriacă (11 Martie 2010 - curatoare pentru Forumul Cultural Austriac)
As she likes it, Austrian women video performances, Point contemporary (19 noiembrie 2009)
Expoziție personală Simona Dobrescu: Flash-uri ale identității, print digital, obiect, video, Galeria Calina, Timișoara, 2009 (în cadrul programului Exprimă-te prin artă: dinamism și diversitate culturală cu tineri artiști)
Expoziție personală Desa Petricic Vlahutin: The path of the squares, sculptură minimalistă croată, Foișor, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2009
Expoziție personală Radu Buriac: Lumini/Lights, instalație gravură, Foișor, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2009
Expoziție personală Ileana Dana Marinescu: Semn de aer, artă decorativă contemporană, Foișor, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2009
Expoziție personală Cristina Garabețanu: Cristina Garabețanu și Trauma de a fi în corp, fotografie, Galeria Calina, Timișoara, 2009 (în cadrul programului Exprimă-te prin artă: dinamism și diversitate culturală cu tineri artiști)
Perspective 2008, primul proiect internațional de artă contemporană feministă din România, Anaid Art Gallery, 2008, www.perspectiveproject.ro
Expoziție personală Bogdan Mateiaș: Amintirile noastre - Spațiul nostru, print digital și video, Lapidarium, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogosoaia, 2008
2nd International Painting and Printmaking Workshop, Canakkale Onsekiz Mart University, Fine Arts Faculty, Canakkale, Turcia, 2008 - curatoare pentru România (selecție 4 artiști: Ciprian Paleologu, Marilena Preda Sânc, Ciprian Ciuclea, Ciprian Chirileanu).
Artă contemporană lituaniană, 5, Căminul Artei Parter, 2008
Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a III-a, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2008, www.experimentalproject.ro
Expoziție personală Ciprian Chirileanu: Noduri, grafică, Galeria Nit, 2007
Expoziție personală Olga Popescu: Infanta mea, pictură, Galeria Nit, 2006
Expoziție personală Ciprian Ciuclea: Sediment de memorie, instalație și gravură, Galeria Nit, 2006
Expoziție colectivă Oglinda în fața femeii, instalație foto-sunet (lucrare diplomă master): Geta Brătescu, Ileana Dana Marinescu, Marilena Preda Sânc, Simona Vilău, Simona Dumitriu și Denise Pelletier (Canada), Galeria 1/4, București, 2006
TEXTE ÎN CATALOAGE EXPOZIȚII
Arca, Andrei Ciubotaru, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 2009
Cristina Garabețanu și trauma de a fi în corp, Galeria Calina, Timișoara, 2009
Tabăra Internațională de Pictură Experimentală Tescani 2008, București, 2008
Amintirile noastre - Spațiul nostru, Bogdan Mateiaș, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia București, 2008
Perspective 2008 - Un proiect de artă contemporană feministă, București, 2008
Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a III-a, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia București, 2008
Ziua A, Olimpiada Națională de Arte, Cluj Napoca, 2007
Galeria Nit, București, 2006
Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a II-a, Timișoara, 2005
COLABORĂRI IN PRESA CULTURALĂ
Radio România Cultural - colaboratoare constantă din 2005, Contrapunct, Observator Cultural, aLtitudini, Bazis, Time Out București
JURII NAȚIONALE ȘI INTERNAȚIONALE
Tabăra Internațională de Pictură Experimentală - Tescani organizată de Muzeul Național George Enescu din București și Secția Dumitru și Alice Rosetti-Tescanu - George Enescu (Tescani, Bacău), 2008, 2009
ALTE COLABORĂRI
PARAPLUIES POETIQUES, Centre d'Art Contemporain APONIA & Les EDITIONS TRANSIGNUM, O. NITIS / D. PELLETIER, Villier/Marne, France, 2009
Festivalul Utopii Contemporane, asistentă de proiect, PR Manager, Facultatea de Arte a Universității de Vest din Timișoara în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte din București, 2005
STAGII DE CERCETARE
Bursa GE-NEC III, Colegiul Noua Europa (2011-2012), cu proiectul: Body Politics and the Mechanisms of Power in Romanian Art in 1980s and 1990s
Bursă de cercetare ICR Londra, aprilie 2011, cu proiectul: Eastern European Feminist Perspectives through the Lens of Western Europe
E&H Ochsenfeld Residency Award,
REFERINȚE CRITICE
Suzana Fântânariu, "Xilogravura Matice stilistică, Re-scrieri. Cronicile vremii", Ed. BrumaR, Timișoara, 2009, pag. 203-204; Ruxandra Demetrescu, "Redimensionări grigoresciene", Dilematica, nr. 32, ian. 2009; Adrian Guță, "Generația 80 în artele vizuale", Ed. Paralela 45, 2008 în "Însir'te mărgărite II", p. 85; Mihai Plămădeală, "Perspective 2008", Observator Cultural, nr. 192, noiembrie 2008; Lucia Popa, "Artă feministă internațională la Anaid Art Gallery", Cotidianul.ro, noiembrie 2008; Andra Rotaru, "13 artiste feministe", Ziarul UNU, nr. 8, decembrie 2008; Liliana Barborică, "Artă feminista: Perspective 2008 - Un proiect de artă contemporană feministă sau cui îi este frică de feminism?", Altitudini, Anul III, nr. 34, decembrie 2008; Ion Bogdan Lefter, "Două artiste asiatice", Altitudini, Anul III, nr. 34, decembrie 2008; Corina Teacă, "Artele vizuale după '90. Fluxul memoriei", Ziarul de Duminică, nr. 35, 7 septembrie 2007, p. 7; Cristina Ștefan (editoare), Gen și viață cotidană - Conspirația Tăcerii, studiu Oana Băluță "Dați-ne măcar ziua înapoi", pp. 65-87, Ed. Arefeana, București, 2007; Oana Băluță, "Dialoguri feministe în fața oglinzii", Altitudini, anul I, nr.6, 08.2006, p.23; Dan Mircea Cipariu, "Noul descântec al cutiei cu semn grafic imprimat", Cultura, anul II, nr.12, 9.03.2006, p.31; Analize, nr.14, 2004, Integrare vs Separare, prezentare vol. Oglinda în fața femeii, p. 56; Contrapunct, nr.4-6, dec. 2004, prezentare vol. Oglinda în fața femeii, p. 18; Simona Vasilache, Observator Cultural, nr. 243, 19.10-25.10.2004, Recenzii, vol. Oglinda în fața femeii, p. 27.
PREMII
2021 – Premiul „George Oprescu” decernat de Fundația Culturală „Magazin Istoric” pentru volumul Dicționarul pictorilor din România. Secolul al XIX-lea (coautoare)